Al het goede zit in het navolgen van de Selef

Practice what you preach | al-Imaam Ibn Baaz

in Aqidah/Tazkiyyah door

Imaam โ€˜Abd al-โ€˜Aziz Ibn Baaz (gest.1420H) zei:

โ€œVan de noodzakelijke of beter gezegd de verplichte etiquette en kwaliteiten die een uitnodiger moet bezitten is dat zijn handelen in overeenstemming is met hetgeen waar hij naar uitnodigt, dat hij een rechtgeaard voorbeeld is in hetgeen waar naar wordt uitgenodigd. Hij moet niet uitnodigen om iets te doen en het dan vervolgens zelf niet doen, en ook niet uit nodigen om iets te laten, terwijl hij er zelf mee bezig is. Dit is de toestand van de verliezers โ€“ ๐˜ธ๐˜ฆ ๐˜ป๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ˆ๐˜ญ๐˜ญ๐˜ข๐˜ข๐˜ฉโ€™๐˜ด ๐˜ต๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ท๐˜ญ๐˜ถ๐˜ค๐˜ฉ๐˜ต ๐˜ฉ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ท๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ณ!

Het zijn de gelovigen die uitnodigen naar de waarheid, handelen naar hetgeen waar zij naar uitnodigen van waarheid, en zich haasten naar rechtgeaardheid en het verbodene te vermijden.

Dit zijn degenen die succesvol zullen zijn en die beloond zullen worden.

Allaah, de Majesteitelijke, zegt:

โ€œ๐˜– ๐˜ซ๐˜ถ๐˜ญ๐˜ญ๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ฆ ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ฐ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ฏ! ๐˜ž๐˜ข๐˜ข๐˜ณ๐˜ฐ๐˜ฎ ๐˜ป๐˜ฆ๐˜จ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ซ๐˜ถ๐˜ญ๐˜ญ๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ต ๐˜ธ๐˜ข๐˜ต ๐˜ซ๐˜ถ๐˜ญ๐˜ญ๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ฏ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฅ๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ฏ. ๐˜๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ช๐˜ด ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ด๐˜ต ๐˜ข๐˜ง๐˜ด๐˜ค๐˜ฉ๐˜ถ๐˜ธ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ฅ ๐˜ช๐˜ฏ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ป๐˜ช๐˜ค๐˜ฉ๐˜ต ๐˜ท๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ˆ๐˜ญ๐˜ญ๐˜ข๐˜ข๐˜ฉ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ต ๐˜ซ๐˜ถ๐˜ญ๐˜ญ๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ต๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ฆ ๐˜ป๐˜ฆ๐˜จ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ธ๐˜ข๐˜ต ๐˜ซ๐˜ถ๐˜ญ๐˜ญ๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ฏ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฅ๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ฏ.โ€ (Saff 2-3)

Zo ook zegt Allaah – Degene die vrij is van onvolmaaktheden -, terwijl Hij de Joden veroordeelt dat zij de mensen opdragen met goedheid en vervolgens zichzelf vergeten:

โ€œ๐˜‹๐˜ณ๐˜ข๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ซ๐˜ถ๐˜ญ๐˜ญ๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ด๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฐ๐˜ฑ ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜จ๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ฅ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ช๐˜ฅ ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ธ๐˜ช๐˜ซ๐˜ญ ๐˜ซ๐˜ถ๐˜ญ๐˜ญ๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ป๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ง ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ณ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฐ๐˜ฎ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ถ๐˜ช๐˜ต ๐˜ต๐˜ฆ ๐˜ท๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฏ, ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ซ๐˜ถ๐˜ญ๐˜ญ๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ค๐˜ช๐˜ต๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜‰๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ฌ! ๐˜๐˜ฆ๐˜ฃ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ซ๐˜ถ๐˜ญ๐˜ญ๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ด๐˜ต๐˜ข๐˜ฏ๐˜ฅ?โ€ (al-Baqarah 44)

En het is authentiek overgeleverd van de Profeet ๏ทบ dat hij gezegd heeft:

“Een man zal op de Dag des Oordeels gebracht worden en hij zal het Hellevuur in geworpen worden, dusdanig dat zijn ingewanden naar buiten zullen komen en hij rond zal gaan zoals een ezel om de molensteen gaat. De mensen van het Hellevuur zullen zich dan om hem heen scharen en zeggen:

“๐˜– ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ฆ! ๐˜ž๐˜ข๐˜ต ๐˜ช๐˜ด ๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ซ๐˜ฐ๐˜ถ ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ถ๐˜ณ๐˜ฅ? ๐˜ž๐˜ข๐˜ด ๐˜ซ๐˜ช๐˜ซ ๐˜ฏ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ต ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ธ๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ฏ ๐˜ฐ๐˜ฎ ๐˜ฐ๐˜ฏ๐˜ด ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜จ๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ต๐˜ฆ ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฃ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฐ๐˜ฏ๐˜ด ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฌ๐˜ธ๐˜ข๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ต๐˜ฆ ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฃ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ฏ?”

Hij zal dan zeggen; “๐˜๐˜ฌ ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฃ๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ฅ ๐˜ซ๐˜ถ๐˜ญ๐˜ญ๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜จ๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฅ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ป๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ง ๐˜ฏ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ช๐˜ฌ ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฃ๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ฅ ๐˜ซ๐˜ถ๐˜ญ๐˜ญ๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฌ๐˜ธ๐˜ข๐˜ข๐˜ฅ ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ข๐˜ณ ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฅ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ป๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ง.”

Overgeleverd door al-Bukhaari (6/133) en Muslim (18/118)

Dit zal de toestand zijn van degene die uitnodigt naar Allaah, die het goede gebiedt en het kwade verbiedt; terwijl hij het tegenovergestelde doet van zijn beweren, en het tegenovergestelde zegt van zijn handelingen โ€“ we zoeken daarvoor onze toevlucht tot Allaah.

Daarom, van de meest belangrijke kwaliteiten en meest grote verplichtingen is dat de uitnodiger handelt naar wat hij predikt en dat hij weg blijft van wat hij verbiedt. De uitnodiger dient een uitstekend karakter en lovenswaardig gedrag te hebben, hij moet geduldig zijn en uitnodigen naar geduld. De uitnodiger dient oprecht te zijn in zijn uitnodiging en ernaar te streven om het goede aan de mensen te verspreiden en hen ver weg te houden van valsheid.

Tegelijkertijd dient de uitnodiger te bidden voor leiding van anderen, door te zeggen;

“๐˜– ๐˜ˆ๐˜ญ๐˜ญ๐˜ข๐˜ข๐˜ฉ! ๐˜“๐˜ฆ๐˜ช๐˜ฅ๐˜ต ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ฎ, ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ญ๐˜ข๐˜ข๐˜ต ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ฎ ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ธ๐˜ข๐˜ข๐˜ณ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ช๐˜ฅ ๐˜ข๐˜ค๐˜ค๐˜ฆ๐˜ฑ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฏ.”

Dus van de meest excellente manieren van de uitnodiger is te bidden, te verduidelijken en geduldig te zijn met de kwaadheden die deze uitnodiging teweegbrengt.

Toen de Profeet ๏ทบ: geรฏnformeerd werd dat de stam van Daws ongehoorzaam was geworden, zei hij:

“๐˜– ๐˜ˆ๐˜ญ๐˜ญ๐˜ข๐˜ข๐˜ฉ! ๐˜Ž๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ง ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ช๐˜ฅ๐˜ช๐˜ฏ๐˜จ ๐˜ข๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ท๐˜ฐ๐˜ญ๐˜ฌ ๐˜ท๐˜ข๐˜ฏ ๐˜‹๐˜ข๐˜ธ๐˜ด ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ญ๐˜ข๐˜ข๐˜ต ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜๐˜ด๐˜ญ๐˜ข๐˜ข๐˜ฎ ๐˜ข๐˜ค๐˜ค๐˜ฆ๐˜ฑ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฏ.”

Overgeleverd door al-Bukhari (6/105) van Abu Hurayrah.

Dus de uitnodiger dient te bidden voor leiding en de mogelijkheid om de waarheid te accepteren voor de persoon die hij uitnodigt, en hij zou geduldig moeten zijn en tot geduld moeten aanmoedigen. Hij dient niet te wanhopen, en zich niet hopeloos te voelen, en niets anders behalve het goede te zeggen. Hij dient niet ruw en streng te zijn, noch dient hij een woord te zeggen dat afkeer voor de waarheid veroorzaakt.

Echter, als iemand overtreding en onderdrukking pleegt, dan dient er een andere manier aangewend te worden met zulke mensen, zoals Allaah โ€“ de Meest Verhevene โ€“ zegt;

“๐˜Œ๐˜ฏ ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ต๐˜ธ๐˜ช๐˜ด๐˜ต ๐˜ฏ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ด๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ท๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜‰๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ฌ ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ฉ๐˜ข๐˜ญ๐˜ท๐˜ฆ ๐˜ฐ๐˜ฑ ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜จ๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ธ๐˜ช๐˜ซ๐˜ป๐˜ฆ, ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ฉ๐˜ข๐˜ญ๐˜ท๐˜ฆ ๐˜ป๐˜ช๐˜ซ ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ฐ๐˜ฏ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ค๐˜ฉ๐˜ต ๐˜ฑ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฏ.”

(Al-‘Ankabut 46).

Dus een onrechtpleger die de uitnodiging in de weg staat met kwaad en vijandigheid en schade probeert te berokkenen, dient op een andere manier behandeld te worden. Als het mogelijk is, dient een dergelijke persoon gevangen gezet te worden, of iets gelijk daaraan, afhankelijk van zijn houding tegenover de uitnodiging.

Echter, wanneer hij geen kwaad veroorzaakt, dan is het aan jou om geduldig en zelfevaluerend te zijn en hem slechts op de beste manier te beargumenteren. Als er een bepaald persoonlijk kwaad veroorzaakt wordt door een dergelijk persoon, dan dient dat kwaad met geduld verdragen te worden – zoals dat ook gedaan is door de Boodschappers en zij die hen in alle goedheid en rechtschapenheid volgden, zulk kwaad op een geduldige manier verdragen hebben.”

๐Ÿ“š๐—•๐—ฟ๐—ผ๐—ป: ๐˜ข๐˜ญ-๐˜‹๐˜ขโ€™๐˜ธ๐˜ข๐˜ฉ ๐˜ช๐˜ญ๐˜ข๐˜ข ๐˜ˆ๐˜ญ๐˜ญ๐˜ข๐˜ข๐˜ฉ ๐˜ธ๐˜ข ๐˜ˆ๐˜ฌ๐˜ฉ๐˜ญ๐˜ข๐˜ข๐˜ฒ ๐˜ข๐˜ญ-๐˜‹๐˜ถโ€™๐˜ข๐˜ข๐˜ต (๐˜ฃ๐˜ญ๐˜ป.41-42)

Geef een reactie

Your email address will not be published.

*

Meeste recente van Aqidah

Ga naar Boven