Imaam โAbd al-โAziz Ibn Baaz (gest.1420H) zei:
โVan de noodzakelijke of beter gezegd de verplichte etiquette en kwaliteiten die een uitnodiger moet bezitten is dat zijn handelen in overeenstemming is met hetgeen waar hij naar uitnodigt, dat hij een rechtgeaard voorbeeld is in hetgeen waar naar wordt uitgenodigd. Hij moet niet uitnodigen om iets te doen en het dan vervolgens zelf niet doen, en ook niet uit nodigen om iets te laten, terwijl hij er zelf mee bezig is. Dit is de toestand van de verliezers โ ๐ธ๐ฆ ๐ป๐ฐ๐ฆ๐ฌ๐ฆ๐ฏ ๐๐ญ๐ญ๐ข๐ข๐ฉโ๐ด ๐ต๐ฐ๐ฆ๐ท๐ญ๐ถ๐ค๐ฉ๐ต ๐ฉ๐ช๐ฆ๐ณ๐ท๐ฐ๐ฐ๐ณ!
Het zijn de gelovigen die uitnodigen naar de waarheid, handelen naar hetgeen waar zij naar uitnodigen van waarheid, en zich haasten naar rechtgeaardheid en het verbodene te vermijden.
Dit zijn degenen die succesvol zullen zijn en die beloond zullen worden.
Allaah, de Majesteitelijke, zegt:
โ๐ ๐ซ๐ถ๐ญ๐ญ๐ช๐ฆ ๐ฅ๐ช๐ฆ ๐จ๐ฆ๐ญ๐ฐ๐ท๐ฆ๐ฏ! ๐๐ข๐ข๐ณ๐ฐ๐ฎ ๐ป๐ฆ๐จ๐จ๐ฆ๐ฏ ๐ซ๐ถ๐ญ๐ญ๐ช๐ฆ ๐ฅ๐ข๐ต ๐ธ๐ข๐ต ๐ซ๐ถ๐ญ๐ญ๐ช๐ฆ ๐ฏ๐ช๐ฆ๐ต ๐ฅ๐ฐ๐ฆ๐ฏ. ๐๐ฆ๐ต ๐ช๐ด ๐ฎ๐ฆ๐ฆ๐ด๐ต ๐ข๐ง๐ด๐ค๐ฉ๐ถ๐ธ๐ฆ๐ฏ๐ฅ ๐ช๐ฏ ๐ฉ๐ฆ๐ต ๐ป๐ช๐ค๐ฉ๐ต ๐ท๐ข๐ฏ ๐๐ญ๐ญ๐ข๐ข๐ฉ ๐ฅ๐ข๐ต ๐ซ๐ถ๐ญ๐ญ๐ช๐ฆ ๐ฅ๐ข๐ต๐จ๐ฆ๐ฏ๐ฆ ๐ป๐ฆ๐จ๐จ๐ฆ๐ฏ ๐ธ๐ข๐ต ๐ซ๐ถ๐ญ๐ญ๐ช๐ฆ ๐ฏ๐ช๐ฆ๐ต ๐ฅ๐ฐ๐ฆ๐ฏ.โ (Saff 2-3)
Zo ook zegt Allaah – Degene die vrij is van onvolmaaktheden -, terwijl Hij de Joden veroordeelt dat zij de mensen opdragen met goedheid en vervolgens zichzelf vergeten:
โ๐๐ณ๐ข๐จ๐ฆ๐ฏ ๐ซ๐ถ๐ญ๐ญ๐ช๐ฆ ๐ฅ๐ฆ ๐ฎ๐ฆ๐ฏ๐ด๐ฆ๐ฏ ๐ฐ๐ฑ ๐ฎ๐ฆ๐ต ๐จ๐ฐ๐ฆ๐ฅ๐ฉ๐ฆ๐ช๐ฅ ๐ต๐ฆ๐ณ๐ธ๐ช๐ซ๐ญ ๐ซ๐ถ๐ญ๐ญ๐ช๐ฆ ๐ป๐ฆ๐ญ๐ง ๐ฉ๐ฆ๐ต ๐ท๐ฆ๐ณ๐จ๐ฆ๐ต๐ฆ๐ฏ ๐ฐ๐ฎ ๐ฉ๐ฆ๐ต ๐ถ๐ช๐ต ๐ต๐ฆ ๐ท๐ฐ๐ฆ๐ณ๐ฆ๐ฏ, ๐ฆ๐ฏ ๐ซ๐ถ๐ญ๐ญ๐ช๐ฆ ๐ณ๐ฆ๐ค๐ช๐ต๐ฆ๐ณ๐ฆ๐ฏ ๐ฉ๐ฆ๐ต ๐๐ฐ๐ฆ๐ฌ! ๐๐ฆ๐ฃ๐ฃ๐ฆ๐ฏ ๐ซ๐ถ๐ญ๐ญ๐ช๐ฆ ๐ฅ๐ข๐ฏ ๐จ๐ฆ๐ฆ๐ฏ ๐ท๐ฆ๐ณ๐ด๐ต๐ข๐ฏ๐ฅ?โ (al-Baqarah 44)
En het is authentiek overgeleverd van de Profeet ๏ทบ dat hij gezegd heeft:
“Een man zal op de Dag des Oordeels gebracht worden en hij zal het Hellevuur in geworpen worden, dusdanig dat zijn ingewanden naar buiten zullen komen en hij rond zal gaan zoals een ezel om de molensteen gaat. De mensen van het Hellevuur zullen zich dan om hem heen scharen en zeggen:
“๐ ๐ฅ๐ช๐ฆ ๐ฆ๐ฏ ๐ฅ๐ช๐ฆ! ๐๐ข๐ต ๐ช๐ด ๐ฆ๐ณ ๐ฎ๐ฆ๐ต ๐ซ๐ฐ๐ถ ๐จ๐ฆ๐ฃ๐ฆ๐ถ๐ณ๐ฅ? ๐๐ข๐ด ๐ซ๐ช๐ซ ๐ฏ๐ช๐ฆ๐ต ๐จ๐ฆ๐ธ๐ฐ๐ฐ๐ฏ ๐ฐ๐ฎ ๐ฐ๐ฏ๐ด ๐ฎ๐ฆ๐ต ๐ฉ๐ฆ๐ต ๐จ๐ฐ๐ฆ๐ฅ๐ฆ ๐ต๐ฆ ๐จ๐ฆ๐ฃ๐ช๐ฆ๐ฅ๐ฆ๐ฏ ๐ฆ๐ฏ ๐ฐ๐ฏ๐ด ๐ฉ๐ฆ๐ต ๐ฌ๐ธ๐ข๐ฅ๐ฆ ๐ต๐ฆ ๐ท๐ฆ๐ณ๐ฃ๐ช๐ฆ๐ฅ๐ฆ๐ฏ?”
Hij zal dan zeggen; “๐๐ฌ ๐จ๐ฆ๐ฃ๐ฐ๐ฐ๐ฅ ๐ซ๐ถ๐ญ๐ญ๐ช๐ฆ ๐ฎ๐ฆ๐ต ๐ฉ๐ฆ๐ต ๐จ๐ฐ๐ฆ๐ฅ๐ฆ ๐ฆ๐ฏ ๐ฅ๐ฆ๐ฆ๐ฅ ๐ฉ๐ฆ๐ต ๐ป๐ฆ๐ญ๐ง ๐ฏ๐ช๐ฆ๐ต ๐ฆ๐ฏ ๐ช๐ฌ ๐ท๐ฆ๐ณ๐ฃ๐ฐ๐ฐ๐ฅ ๐ซ๐ถ๐ญ๐ญ๐ช๐ฆ ๐ฉ๐ฆ๐ต ๐ฌ๐ธ๐ข๐ข๐ฅ ๐ฎ๐ข๐ข๐ณ ๐ฅ๐ฆ๐ฆ๐ฅ ๐ฉ๐ฆ๐ต ๐ป๐ฆ๐ญ๐ง.”
Overgeleverd door al-Bukhaari (6/133) en Muslim (18/118)
Dit zal de toestand zijn van degene die uitnodigt naar Allaah, die het goede gebiedt en het kwade verbiedt; terwijl hij het tegenovergestelde doet van zijn beweren, en het tegenovergestelde zegt van zijn handelingen โ we zoeken daarvoor onze toevlucht tot Allaah.
Daarom, van de meest belangrijke kwaliteiten en meest grote verplichtingen is dat de uitnodiger handelt naar wat hij predikt en dat hij weg blijft van wat hij verbiedt. De uitnodiger dient een uitstekend karakter en lovenswaardig gedrag te hebben, hij moet geduldig zijn en uitnodigen naar geduld. De uitnodiger dient oprecht te zijn in zijn uitnodiging en ernaar te streven om het goede aan de mensen te verspreiden en hen ver weg te houden van valsheid.
Tegelijkertijd dient de uitnodiger te bidden voor leiding van anderen, door te zeggen;
“๐ ๐๐ญ๐ญ๐ข๐ข๐ฉ! ๐๐ฆ๐ช๐ฅ๐ต ๐ฉ๐ฆ๐ฎ, ๐ฆ๐ฏ ๐ญ๐ข๐ข๐ต ๐ฉ๐ฆ๐ฎ ๐ฅ๐ฆ ๐ธ๐ข๐ข๐ณ๐ฉ๐ฆ๐ช๐ฅ ๐ข๐ค๐ค๐ฆ๐ฑ๐ต๐ฆ๐ณ๐ฆ๐ฏ.”
Dus van de meest excellente manieren van de uitnodiger is te bidden, te verduidelijken en geduldig te zijn met de kwaadheden die deze uitnodiging teweegbrengt.
Toen de Profeet ๏ทบ: geรฏnformeerd werd dat de stam van Daws ongehoorzaam was geworden, zei hij:
“๐ ๐๐ญ๐ญ๐ข๐ข๐ฉ! ๐๐ฆ๐ฆ๐ง ๐ญ๐ฆ๐ช๐ฅ๐ช๐ฏ๐จ ๐ข๐ข๐ฏ ๐ฉ๐ฆ๐ต ๐ท๐ฐ๐ญ๐ฌ ๐ท๐ข๐ฏ ๐๐ข๐ธ๐ด ๐ฆ๐ฏ ๐ญ๐ข๐ข๐ต ๐ฉ๐ฆ๐ฏ ๐ฅ๐ฆ ๐๐ด๐ญ๐ข๐ข๐ฎ ๐ข๐ค๐ค๐ฆ๐ฑ๐ต๐ฆ๐ณ๐ฆ๐ฏ.”
Overgeleverd door al-Bukhari (6/105) van Abu Hurayrah.
Dus de uitnodiger dient te bidden voor leiding en de mogelijkheid om de waarheid te accepteren voor de persoon die hij uitnodigt, en hij zou geduldig moeten zijn en tot geduld moeten aanmoedigen. Hij dient niet te wanhopen, en zich niet hopeloos te voelen, en niets anders behalve het goede te zeggen. Hij dient niet ruw en streng te zijn, noch dient hij een woord te zeggen dat afkeer voor de waarheid veroorzaakt.
Echter, als iemand overtreding en onderdrukking pleegt, dan dient er een andere manier aangewend te worden met zulke mensen, zoals Allaah โ de Meest Verhevene โ zegt;
“๐๐ฏ ๐ณ๐ฆ๐ฅ๐ฆ๐ต๐ธ๐ช๐ด๐ต ๐ฏ๐ช๐ฆ๐ต ๐ฎ๐ฆ๐ต ๐ฅ๐ฆ ๐ฎ๐ฆ๐ฏ๐ด๐ฆ๐ฏ ๐ท๐ข๐ฏ ๐ฉ๐ฆ๐ต ๐๐ฐ๐ฆ๐ฌ ๐ฃ๐ฆ๐ฉ๐ข๐ญ๐ท๐ฆ ๐ฐ๐ฑ ๐ฆ๐ฆ๐ฏ ๐จ๐ฐ๐ฆ๐ฅ๐ฆ ๐ธ๐ช๐ซ๐ป๐ฆ, ๐ฃ๐ฆ๐ฉ๐ข๐ญ๐ท๐ฆ ๐ป๐ช๐ซ ๐ฅ๐ช๐ฆ ๐ฐ๐ฏ๐ณ๐ฆ๐ค๐ฉ๐ต ๐ฑ๐ญ๐ฆ๐จ๐ฆ๐ฏ.”
(Al-‘Ankabut 46).
Dus een onrechtpleger die de uitnodiging in de weg staat met kwaad en vijandigheid en schade probeert te berokkenen, dient op een andere manier behandeld te worden. Als het mogelijk is, dient een dergelijke persoon gevangen gezet te worden, of iets gelijk daaraan, afhankelijk van zijn houding tegenover de uitnodiging.
Echter, wanneer hij geen kwaad veroorzaakt, dan is het aan jou om geduldig en zelfevaluerend te zijn en hem slechts op de beste manier te beargumenteren. Als er een bepaald persoonlijk kwaad veroorzaakt wordt door een dergelijk persoon, dan dient dat kwaad met geduld verdragen te worden – zoals dat ook gedaan is door de Boodschappers en zij die hen in alle goedheid en rechtschapenheid volgden, zulk kwaad op een geduldige manier verdragen hebben.”
๐๐ฟ๐ผ๐ป: ๐ข๐ญ-๐๐ขโ๐ธ๐ข๐ฉ ๐ช๐ญ๐ข๐ข ๐๐ญ๐ญ๐ข๐ข๐ฉ ๐ธ๐ข ๐๐ฌ๐ฉ๐ญ๐ข๐ข๐ฒ ๐ข๐ญ-๐๐ถโ๐ข๐ข๐ต (๐ฃ๐ญ๐ป.41-42)