Het oordeel over het vergaren van kennis in de maand Ramadan
بسم الله الرحمٰن الرحيم
Alle lofprijzingen komen uitsluitend Allah toe en de vrede en zegeningen zij met degene waarna geen profeet meer komt.
Vervolgens:
Ik vroeg mijn vader (Sheykh Al-Albaani) moge Allah hem genadig zijn, kort samengevat:
Ik las dat bepaalde a'immah met de komst van Ramadan zich slechts toewijden aan [het reciteren van] de Qur'an. Ondanks dat zij behoorden tot de mensen van kennis die fataawa uitvaardigden aan de mensen, onderbraken zij zelfs het uitvaardigen van fataawa aan de mensen. Is dit correct? Moet ik mij in deze maand slechts focussen op de Qur'an? Moet ik het lezen van de overleveringen (ahadith), hun uitleg en de lessen van Qira'at etc. laten?
Hij zei in zijn antwoord:
Deze exceptie kent geen oorsprong in de sunnah, echter datgene wat voorkomt in de sunnah en bekend is in de 'sahihayn' [1] is het vermeerderen van het reciteren/ lezen van de Qur'an in de maand Ramadan.
Wat betreft het uitzonderen van de maand Ramadan voor het uitsluitend reciteren van de Qur'an, zonder enkele andere vorm van aanbidding, zoals het opdoen van kennis, het onderwijzen van de overleveringen (al-hadith) en het verduidelijken en uitleggen daarvan, dit kent geen oorsprong. En zo dient men ook zaken als liefdadigheid, aalmoezen geven en goede daden naar de mensen toe te verrichten, enzovoorts. Het toewijden aan het [uitsluitend] reciteren kent geen oorsprong. Datgene wat wel een oorsprong kent is slechts het vermeerderen ervan.
__________________________________________________
[1] Overgeleverd van Ibn 'Abbas (رضي اللَّه عنهما), hij zei: De Boodschapper van Allah (صلى الله عليه وسلم) was de meest vrijgevige persoon, en hij was het meest vrijgevig in Ramadan wanneer Jibriel elke nacht bij hem kwam om de Qur'an met hem te bestuderen. Wanneer de boodschapper van Allah (صلى الله عليه وسلم) Jibriel ontmoette dan was hij vrijgeviger dan een snel voorbijgaande wind. [Al-Bukhari&Muslim]
Imam An-Nawawi (رحمه الله) heeft gezegd: "Onze metgezellen (De Shafi'iyyah) hebben gezegd; De sunnah is het veelvuldig reciteren van de Qur'an en het samen bestuderen ervan. Dat wil zeggen dat je voorleest aan een ander en een ander leest voor aan jou, vanwege de voorgaande overlevering op gezag van Ibn 'Abbas." (Al-Majmu' Sharh Al-Muhadhab 6/274)
Al-Hafidh Ibn Rajab (رحمه الله) heeft over de overlevering (hadith) gezegd: "En daarin zit een bewijs voor de wenselijkheid van het vermeerderen van het reciteren van de Qur'an in de maand Ramadan." (Lataa'if Al-Ma'aarif, blz. 169)
Sukaynah Bint Mohammad Naasirudeen Al-Albaani
Vertaling: Um Mu'awiyyah Bint Muhammad
Bron: https://www.youtube.com/watch?v=J3Tx6yMniO0
Bron: http://tamammennah.blogspot.nl/search/l ... 9%84%D9%87