Ik vroeg mijn vader (Sheykh Al-Albaani) rahimahullaah...

Diverse andere aanbiddings gerelateerde onderwerpen
BUTTON_POST_REPLY
BintMohammedbinHammaad
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON Zo Nov 09, 2014 1:20 pm

Ik vroeg mijn vader (Sheykh Al-Albaani) rahimahullaah...

Bericht door BintMohammedbinHammaad »

Ik vroeg mijn vader (Sheykh Al-Albaani) moge Allah hem genadig zijn...

Het oordeel over het vergaren van kennis in de maand Ramadan

بسم الله الرحمٰن الرحيم

Alle lofprijzingen komen uitsluitend Allah toe en de vrede en zegeningen zij met degene waarna geen profeet meer komt.

Vervolgens:

Ik vroeg mijn vader (Sheykh Al-Albaani) moge Allah hem genadig zijn, kort samengevat:

Ik las dat bepaalde a'immah met de komst van Ramadan zich slechts toewijden aan [het reciteren van] de Qur'an. Ondanks dat zij behoorden tot de mensen van kennis die fataawa uitvaardigden aan de mensen, onderbraken zij zelfs het uitvaardigen van fataawa aan de mensen. Is dit correct? Moet ik mij in deze maand slechts focussen op de Qur'an? Moet ik het lezen van de overleveringen (ahadith), hun uitleg en de lessen van Qira'at etc. laten?

Hij zei in zijn antwoord:

Deze exceptie kent geen oorsprong in de sunnah, echter datgene wat voorkomt in de sunnah en bekend is in de 'sahihayn' [1] is het vermeerderen van het reciteren/ lezen van de Qur'an in de maand Ramadan.

Wat betreft het uitzonderen van de maand Ramadan voor het uitsluitend reciteren van de Qur'an, zonder enkele andere vorm van aanbidding, zoals het opdoen van kennis, het onderwijzen van de overleveringen (al-hadith) en het verduidelijken en uitleggen daarvan, dit kent geen oorsprong. En zo dient men ook zaken als liefdadigheid, aalmoezen geven en goede daden naar de mensen toe te verrichten, enzovoorts. Het toewijden aan het [uitsluitend] reciteren kent geen oorsprong. Datgene wat wel een oorsprong kent is slechts het vermeerderen ervan.

[1] Overgeleverd van Ibn 'Abbas (رضي اللَّه عنهما), hij zei: De Boodschapper van Allah (صلى الله عليه وسلم) was de meest vrijgevige persoon, en hij was het meest vrijgevig in Ramadan wanneer Jibriel elke nacht bij hem kwam om de Qur'an met hem te bestuderen. Wanneer de boodschapper van Allah (صلى الله عليه وسلم) Jibriel ontmoette dan was hij vrijgeviger dan een snel voorbijgaande wind. [Al-Bukhari&Muslim]

Imam An-Nawawi (رحمه الله) heeft gezegd: "Onze metgezellen (De Shafi'iyyah) hebben gezegd; De sunnah is het veelvuldig reciteren van de Qur'an en het samen bestuderen ervan. Dat wil zeggen dat je voorleest aan een ander en een ander leest voor aan jou, vanwege de voorgaande overlevering op gezag van Ibn 'Abbas." (Al-Majmu' Sharh Al-Muhadhab 6/274)

Al-Hafidh Ibn Rajab (رحمه الله) heeft over de overlevering (hadith) gezegd: "En daarin zit een bewijs voor de wenselijkheid van het vermeerderen van het reciteren van de Qur'an in de maand Ramadan." (Lataa'if Al-Ma'aarif, blz. 169)

Sukaynah Bint Mohammad Naasirudeen Al-Albaani

Vertaling: Um Mu'awiyyah Bint Muhammad

Bron: https://www.youtube.com/watch?v=J3Tx6yMniO0

Bron: http://tamammennah.blogspot.nl/search/l ... 9%84%D9%87
BintMohammedbinHammaad
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON Zo Nov 09, 2014 1:20 pm

Re: Ik vroeg mijn vader (Sheykh Al-Albaani) rahimahullaah...

Bericht door BintMohammedbinHammaad »

Hoe dient de vrouw met een rechtsgeldig excuus (i.e. menstruatie) laylatu'l Qadr te benutten?

بسم الله الرحمٰن الرحيم

Alle lofprijzingen komen Allah toe, vrede en zegeningen zij met het zegel der Boodschappers van Allah, met zijn familie, zijn metgezellen en een ieder die vergenoegd is met zijn leiding.

Ik vroeg mijn vader (sheykh Al-Albaani) moge Allah, de Verhevene, hem genadig zijn:

Hoe dient de vrouw met een rechtsgeldig excuus (i.e. menstruatie) laylatu'l Qadr te vervullen?

Hij beantwoordde mij:

Tussen smeekbede (du'a), gedenken (dhikr) en reciteren van de Qur'an. Er is niets op tegen voor haar dat te doen, en ik denk dat jij er overtuigd van bent dat het niet afkeurenswaardig is voor de menstruerende vrouw om de Qur'an te lezen. dus dan is dit vanuit één aspect een uitkomst. En vanuit een ander aspect; het is goed bij zulk soort gelegenheid dat de moslim, of het nou een man of een vrouw is, zichzelf disciplineert d.m.v. de goede manieren van de Boodschapper (عليه السلام) die gezegd heeft, in het kort [1]:

"Profiteer van vijf zaken voordat vijf andere verschijnen; Je jeugd voor je ouderdom, je gezondheid voor je ziekte." // (اغتنِمْ خَمْسًا قَبْلَ خَمْسٍ: شبابَك قَبْلَ هَرمِكَ، وَصِحَّتَكَ قَبْلَ سَقَمِكَ)

Omwille van wat?

Omwille van het feit dat in Sahih Al-Bukhari staat [2]; Dat de moslim wanneer hij ziek is of op reis, Allah hetzelfde voor hem opschrijft wat hij verrichtte aan gehoorzaamheid en aanbidding als wanneer hij geen reiziger was en wanneer hij gezond was. [3]

Dus die vrouw dient te profiteren van de tijd dat ze rein is en de mogelijkheid heeft om de laatste 10 nachten te benutten of op zijn minst; de oneven nachten, of op zijn allerminst; de 27ste dag of nacht. Als Allah (عز وجل) weet van Zijn dienares dat zij die zaken verrichtte in de periodes waarin zij de gelegenheid had om te bidden, waarna het excuus (i.e. menstruatie) haar overkwam, dan wordt er voor haar opgeschreven wat er voor haar werd opgeschreven in de periode van reinheid. Dit is een zeer belangrijk punt. Het resultaat hiervan is dat de moslim streeft naar datgene wat voorgaand beschreven is. Dat hij zijn tijd voortdurend besteedt aan het gehoorzaam zijn naar gelang zijn vermogen, zodat wanneer de gehoorzaamheid toeneemt en er gaat een [vorm van] aanbidding aan hem voorbij, het alsnog voor hem opgeschreven wordt ondanks dat hij het niet heeft kunnen verrichten.

[1] Hij, moge Allah hem genadig zijn, benoemde het woord (قبل مرضك), en het correcte is de uitspraak van de hadith (قبل سقمك). En dan de voltooiing (van de hadith): "...je rijkdom, voor je armoede, je vrije tijd voor je werkzaamheden en je leven voor je dood."/ "وغِناكَ قَبْلَ فَقْرِكَ، وفَراغَك قَبْلَ شغلِك، وحياتَكَ قَبْلَ موتكَ"
[Sahih At-Targheeb wa At-Tarheeb: 3355]

[2] Sahih Al-Bukhari: 2996

[3] De tekst van de hadith: “Wanneer de dienaar ziek wordt of op reis is, dan wordt voor hem hetzelfde opgeschreven als wat hij gewend was te verrichten (aan goede daden) wanneer hij gezond was of niet reisde.” / (إِذَا مَرِضَ الْعَبْدُ أَوْ سَافَرَ؛ كُتِبَ لَهُ مِثْلُ مَا كَانَ يَعْمَلُ مُقِيمًا صَحِيحًا).

Sukaynah Bint Mohammad Naasirudeen Al-Albaani

Vertaling: Um Mu'awiyyah bint Mohammad

Bron: http://tamammennah.blogspot.nl/search/l ... 9%84%D9%87
BUTTON_POST_REPLY