Al het goede zit in het navolgen van de Selef

Al-Riyaa’: Het pronken met een daad van aanbidding en de invloed ervan.

in Aqidah door

Shaykh Ibn ‘Uthaymin Rahiemmahoellaah, zei:

Ar Riyaa’ (pronken) kan de aanbidding vanuit drie invalshoeken beïnvloeden:

De eerste invalshoek: Wanneer de basis motivatie voor de aanbidding is om gezien te worden door anderen zoals degene die staat en het gebed verricht zodat mensen hem zien zodat zij hem prijzen voor zijn gebed. Dit maakt de daad van aanbidding ongeldig.

De tweede invalshoek: Wanneer het de daad van aanbidding beïnvloed tijdens het verrichten. Betekenend: dat de aanbidder in het begin oprecht is in zijn intentie voor Allaah, dan ontwikkelt het idee van Ar-Riyaa’ zich tijdens het verrichten van de aanbidding. Deze aanbidding is niet vrij van twee toestanden:

De eerste toestand: Er is geen samenhang tussen het eerst gedeelte van de aanbidding en het laatste (gedeelte). Dan is het eerst (gedeelte) geldig in alle gevallen en het laatste (gedeelte) ongeldig.

Een voorbeeld hiervan: Een man heeft honderd Riyaal die hij wil geven als liefdadigheid. Hij geeft vijftig ervan in een oprechte daad van liefdadigheid. Dan ontwikkelt het idee van Ar-Riyaa’ zich betreffende de overgebleven vijftig. Dus de eerste liefdadigheid was correct en geaccepteerd. En de overgebleven vijftig was een ongeldige daad van liefdadigheid omdat de Riyaa’ gemixt was met oprechtheid.

Lees hier het gehele artikel in pdf: Riyaa final.docx

Geef een reactie

Your email address will not be published.

*

Meeste recente van Aqidah

Ga naar Boven