Al het goede zit in het navolgen van de Selef

Excuus voor onwetendheid wanneer de moslim vervalt in Nawaaqidh al-Islaam.

in Aqidah door

Door as-Shaykh al-‘Allaamah ‘Abd al-‘Aziez ar-Raadjihi, Hafidahoellaah.

Vraag: Wat zijn de specifieke bepalingen als het gaat om al-‘oedhr bi il-djahl (excuus voor onwetendheid) wanneer de moslim vervalt in iets van de zaken van de Nawaaqidh al-Islaam (de tenietdoeners van de Islaam)?

Antwoord: Al-‘Oedhr bi l-Djahl (het excuus voor onwetendheid) dit is enkel in al-Oemoer al-Khafiyyah (de verborgen, onbekende zaken), en waar een soortgelijke als hem (i.e. de gemiddelde persoon) (ook) onwetend over is, in die zaak waarin hij verviel.

Maar als de kwestie helder is, en niet van al-Masaa’il al-Khafiyyah (de verborgen kwesties) ten opzichte van hem, dan wordt men niet geexcuseerd wanneer men leeft tussen de moslims, en vervolgens ontkent men een zaak waarover het noodzakelijkerwijs bekend is in de religie (ma’loem min ad-dien bi id-daroerah) 2 dat het verplicht is, of verboden, dan is er géén excuus voor onwetendheid.

Dus wanneer een mens leeft tussen de moslims en vervolgens ontkent hij de verplichting van het gebed, en de verplichting van de zakaat, of de verplichting van het goed zijn voor de ouders, of de verplichting van het bezoeken van de familie, of hij ontkent een zaak waarover het noodzakelijkerwijs bekend is in de religie (ma’loem min ad-dien bi id-daroerah) dat het verboden is, zoals wanneer hij het verbod op ribaa (rente) ontkent, of het verbod op zina (verboden vorm van seksuele gemeenschap), of het verbod op rishwah (steekpenningen), en hij leeft tussen de moslims, dan is er geen excuus voor hem. Maar zou hij leven in een gemeenschap die ver verwijderd is (van de moslimgemeenschap), een gemeenschap welke niet een gemeenschap is van moslims, zoals dat hij het verbod op ribaa (rente) ontkent, en hij leeft in een gemeenschap van ribaa, of een westerse gemeenschap, en (mensen) zoals hem zijn daar (ook) onwetend over, dan wordt hij hiervoor geexcuseerd.

1.SN: Lees hier uitgebreid over deze zaak: Al ‘oedhr biel-djahl  (het excuus door onwetendheid) en de methodologie van Imaam  Mohammed ibn ‘Abdoel Wahhaab, Rahiemmahoellaah: https://selefienederland.nl/496-2/

2. SN: Geleerden gebruiken daar ook de term al-Masaa’il ad-Dhaahira (de duidelijke kwesties). Dit zijn zaken die iedere moslim kent van de Religie zoals het gebod op at-Tawheed en het verbod op as-Shirk.

Lees hier het gehele antwoord:Al udr Radjihie fatwa

Geef een reactie

Your email address will not be published.

*

Meeste recente van Aqidah

Ga naar Boven